Thursday, July 31, 2008

My Lebanese Friend/ Mi amigo Libanés


















This is Pierre, my Lebanese friend from Stanford. He is a great guy and a very successful businessman. But on top of that, he has felt in love with a mountain. My son José and I went to visit him. We flew from Madrid and Barcelona to Beirut and after some beautiful days around Lebanon, we joined the Jabal Moussa walk. Jabal Moussa is his beloved mountain, part of Mount Lebanon mountain range.

Pierre has founded the Civil Association for the Protection of Jabal Moussa, and for the last weekend of July had organized a hike in the mountain and invited a few distinguished guests. José and I were among the "distinguished guests". They are doing a terrific job protecting one of the last natural sanctuaries of the Middle East. Jabal Moussa (Moises Mountain) is an incredible place. The 6 hours walk in the Mountain and sharing that event with the Association members was an exhausting but very worthy experience.

After the walk, Pierre asked me to address the members of the Association about my mountain. It was a unique experience to share our ordeal with all those tough mountaineers from the Middle East. José later told me that one of them had privately said that he had gone through a very limit experience in the Lebanese civil war and up to that day he had not been able to talk about it. Maybe my talk made a small impact on him and he will be able to open his personal mountain.

Mi amigo Libanés

Este es Pierre, mi amigo Libanés de Stanford. Es un gran tipo y un exitoso hombre de negocios. Pero además, está enamorado de una montaña. Mi hijo José y yo lo fuimos a visitar. Volamos desde Barcelona y Madrid hasta Beirut y después de unos días visitando el Líbano nos unimos a la caminata sobre Jabal Moussa. Jabal Moussa es el nombre de su querida montaña, parte de la cordillera del Monte Líbano.

Pierre ha fundado la Asociación Civil para la Protección de Jabal Moussa y para el último fin de semana de julio habían organizado una caminata con unos pocos "invitados especiales". José y yo estábamos entre los invitados especiales. Están haciendo un gran trabajo de protección de uno de los últimos santuarios naturales del Medio Oriente. Jabal Moussa (La Montaña de Moisés) es un lugar increíble. La caminata duró casi 6 horas y compartir ese evento con los miembros de la Asociación fue una experiencia muy enriquecedora.

Después de la caminata, Pierre me pidió que contara a los miembros de la Asociación la historia de mi montaña. Fue un lindo momento compartirla con esos rudos montañistas Libaneses. José me dijo después que uno de ellos había dicho en privado que él también había vivido una experiencia límite en la Guerrra Civil Libanesa, pero que hasta ese momento no se había animado a compartirla. Quizás mi charla haya producido algún pequeño impacto en esa persona y él pueda abrir su montaña personal.

No comments: